برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
English فارسی

دانشکده توانبخشیRehabilitation Faculty

فهرست اصلی
تاریخ : يکشنبه 26 آبان 1398
کد 396

 شیوه‌نامه انتشارات دانشگاه علوم پزشکی تبریز

دستورالعمل‌های این شیوه‌نامه برای آماده‌سازی و ارسال آثار جهت انتشار به‌صورت کتاب یا در مجلات علمی منتشره توسط انتشارات دانشگاه علوم پزشکی تبریز

طبق اعلام گروه نشریات و کتب  TUOMS Publishing Group دانشگاه علوم پزشکی تبریز دستورالعمل‌های این شیوه‌نامه برای آماده‌سازی و ارسال آثار جهت انتشار به‌صورت کتاب یا در مجلات علمی منتشره توسط انتشارات دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای تمامی پدیدآوران (مؤلفان) لازم‌الاجرا می‌باشد.

خلاصه
این راهنما که حاوی دستورالعمل‌های لازم برای آماده‌سازی و ارسال محتوا به مجلات علمی انتشارات دانشگاه علوم پزشکی تبریز است به‌منظور ارائه راهنمایی و پشتیبانی از پدیدآوران (مؤلفان) آثار تهیه شده است و لازم الاجرا می باشد. دستورالعمل‌های فنی این راهنما برای آماده‌سازی و قالب‌بندی انواع آثاری است که در «راهنمای ارسال آثار» هر مجله درج شده است.

فهرست مندرجات
  • آماده‌سازی صفحه عنوان اثر ارسالی
  • آماده‌سازی دست‌نوشته (متن اثر ارسالی)
    • قالب دست‌نوشته
  • آماده‌سازی منابع و استنادات (استنادها)
    • نحوه ارجاع به منابع در متن
    • قالب‌بندی فهرست منابع و استنادات (استنادها)
  • آماده‌سازی جدول‌ها
    • قالب جدول‌ها
  • آماده‌سازی معادلات و فرمول‌ها
    • قالب معادلات و فرمول‌ها
  • آماده‌سازی شکل‌ها، تصاویر و نمودارها
    • قالب و کیفیت شکل‌ها (فرمت و رزولوشن فایل)
  • آماده‌سازی محتواهای تکمیلی
آماده‌سازی صفحه عنوان اثر ارسالی

در صفحه عنوان، نوع اثر ارسالی، عنوان کامل اثر ارسالی در یک سطر یا پاراگراف پیوسته، عنوان کوتاه اثر ارسالی (Running Title)، نام و نام خانوادگي كامل پدیدآور(ان)، وابستگي سازماني (Affiliation) پدیدآور(ان)، ايميل هر پدیدآور، اطلاعات تماس پدیدآور مسئول مکاتبات (Corresponding Author) درج کنید.
در صفحه چکیده، چکیده اثر ارسالی را با در نظر گرفتن حداکثر تعداد واژه‌ها و رعایت نوع بخش‌بندی چکیده (برای مقالات پژوهشی بخش‌های: مقدمه، روش کار، یافته‌ها و نتیجه‌گیری) درج کنید. سپس در پاراگرافی جداگانه کلیدواژه‌های اثر ارسالی را بنویسید که بایستی با سرعنوانهای موضوعی MeSH مطابقت داده و بین 3 تا 10 كليدواژه باشد.

آماده‌سازی دست‌نوشته (متن اثر ارسالی)

هنگام تهیه دست‌نوشته (متن اثر ارسالی)، دستورالعمل‌های زیر را رعایت کنید.
  • دست‌نوشته را به زبان فارسی سلیس و روان و با رعایت قواعد نوشتار آکادمیک بنویسید. در بخش‌های غیرفارسی دست‌نوشته، بایستی به‌طور یکدست از زبان انگلیسی آمریکایی استفاده کنید.
  • از واحدهای استاندارد بین‌المللی (SI) استفاده کنید.

برخی نکات مهم ویرایشی
  • برای شماره‌گذاری از عدد و نقطه استفاده شود.
  • قبل از نقطه، ویرگول، نقطه ویرگول، دونقطه، علامت سوال، علامت تعجب و ... نیازی به فاصله (space) نیست؛ اما بعد از این علائم باید یک فاصله گذاشته شود.
  • هنگام استفاده از پرانتز قبل از باز شدن پرانتز و بعد از بسته شدن پرانتز از فاصله استفاده كنيد، كلمه داخل پرانتز بدون فاصله به پرانتز مي‎چسبد.
  •  برای  نوشتن کلمات مرکب یا بعضی افعال و واژگان مشابه از نیم‌فاصله استفاده شود (برای مثال انسان‎ها، می‎رود، تصمیم‎گیری، اندازه‎گیری، بهره‎مند، منطقه‎ای، همان‎گونه و...) [برای مثال: می‌ خواهم (غلط) می‎خواهم (درست)]. برای ایجاد نیم‌فاصله در نرم‌افزار Word می‎توانید از (CTRL + Shift + 2) يا (Shift + Space) یا (CTRL + -) استفاده کنید (بسته به نوع ویندوز یکی از موارد عمل می‎کند).
  • به‌جای استفاده از علامت (%) در متن از کلمه درصد استفاده کنید. مانند: 5‎ درصد.
  • از به‎ کار بردن (ه‎ی) و همزه (ۀ) در متن اثر ارسالی خودداری کنید.
قالب مورد قبول برای دست‌نوشته
  • قالب مورد ‌قبول برای دست‌نوشته، پرونده (document) تهیه‌شده در نرم‌افزار واژه‌پرداز Microsoft Word یکی از پسوند‌های .doc یا .docx می‌باشد.
  • اندازه کاغذ را A4 انتخاب کنید، زیرا ممکن است فردی در حین بررسی دست‌نوشته آن را روی کاغذ چاپ کند.
  • متن اثر ارسالی صفحه‌آرایی یا ستون‌بندی نشود. دقت کنید که در داخل متن تمامی کاراکترها صحیح باشد و کاراکترهایی که به‌صورت مربع و یا علامت سوال افتاده حتما تصحیح شوند.
  • از قلم و اندازه مناسب مانند قلم لوتوس ۱۴ در بخش‌های فارسی و Times New Roman 12 در بخش‌های انگلیسی استفاده کنید.
  • از فاصله بین سطر دوتایی (double line spacing) استفاده کنید.
  • در صورت نیاز از سرعنوان ها (Headings) استفاده کنید.
  • از شماره‌گذاری صفحه و سطر استفاده نکنید (این موارد هنگام تهیه نسخه PDF دست‌نوشته در سامانه ارسال آثار به‌صورت خودکار درج می‌گردد).
  • در متن از جداکننده صفحه (Page Breaks) استفاده نکنید.
  • لطفاً اطمینان حاصل کنید که تمام نویسه‌های (کاراکترهای) خاصی که در متن استفاده می‌شود از نوع نویسه‌های استاندارد متنی باشند؛ در غیر این صورت، فرایند تولید نسخه PDF با مشکل مواجه می‌شود و ممکن است نویسه‌های غیراستاندارد از بین برود.

آماده‌سازی منابع و مراجع (رفرنس‌ها)

لطفاً سیاست‌های دبیری ما را برای اطلاع از استناددهی مناسب مطالعه کنید و موارد ذیل را مد نظر داشته باشید.
  • هر مقاله زیرچاپی که مورد استناد واقع شده باشد و ارزیابی متن آن توسط داوران ضروری باشد، درصورت درخواست فایل اثر ارسالی از طرف دفتر مجله، باید آن را در دسترس دفتر مجله قرار دهید.
  • برای تمامی منابع الکترونیک به‌جای ارائه نشانی در داخل متن، در فهرست منابع شماره‌ای مجزا اختصاص دهید و در متن به آن شماره استناد کنید.
  • می‌توانید به خلاصه‌کنفرانس‌های منتشرشده، اختراعات دارای شماره و پیش‌چاپ‌های (Preprints) منتشرشده بر روی مخازن برخط (سرورهای) معروف و شناخته‌شده در اثر ارسالی استناد و در فهرست منابع ارجاع نمایید، اما جزئیات گرنت و متون قدردانی نبایستی در فهرست منابع قرار بگیرد.
  • مسئولیت کسب اجازه برای نقل قول مکالمات شخصی و داده‌های منتشرنشده متعلق به سایر اشخاص که در اثر ارسالی به آن استناد شده بر عهده پدیدآور(ان) اثر ارسالی است. پدیدآور(ان) همچنین مسئول صحت و سقم مراجع و استنادات هستند و تمامی مراجع و استنادات باید قبل از ارسال اثر توسط ایشان بررسی گردد.
  • هنگام استناددهی، پدیدآور(ان) ملزم به رعایت دستورالعمل‌های قالب‌بندی و سبک ذیل می‌باشند.

نحوه استناددهی به منابع در دست‌نوشته (متن اثر ارسالی)
  • برای استناددهی در متن از سبک ونکوور استفاده کنید که به صورت اعداد متوالی بالانویس (Superscript) بعد از نزدیک‌ترین علامت نشانه‌گذاری ( بدون فاصله بین نشانه و عدد مرجع) می باشد.
  • شماره مراجع را بین پرانتز یا کروشه قرار ندهید.
  • همه مراجع را به‌ حروف لاتين آوانویسی کنید. برای حفظ یکدستی در آوانویسی از الگوی کتابخانه کنگره آمریکا در نشانی ( https://www.loc.gov/catdir/cpso/romanization/persian.pdf) استفاده نمایید.
  • طبق اصول مرجع‌نویسی، به زبان اصلی مرجع در داخل پرانتز اشاره کنید؛ مثلا in Persian یا in Arabic.
  • به تمامي مراجع به‌ترتيب استفاده در داخل متن اثر ارسالی اشاره کنید. ترتيب استفاده بايد به شكل صعودي باشد. فهرست مراجع را با استفاده از امكان شماره‌گذاری (Numbering) نرم‌افزار واژه‌پرداز مرتب و در انتهای متن درج کنید.
  • تعداد مراجع استنادشده در متن اثر ارسالی بايد با تعداد مراجع مندرج در فهرست انتهای متن باشد.
  • يك مرجع بايد داراي يك شماره مشخص باشد كه ترتيب استفاده از آن در متن را نشان مي دهد.
  • به اين ترتيب، هر مرجع را در هر اثر ارسالی تنها بايد با يك شماره مشخص کنید و در صورتي كه اين رفرنس، بيش از يك بار در داخل متن اثر ارسالی استفاده شود، از همان شماره براي استناد به مرجع استفاده کنید.
  • به دو مرجع با کاما و بدون فاصله استناد می‌شود. به سه مرجع متوالی یا بیشتر با درج خط فاصله (تیره) استناد می‌شود.
  • در صورتي كه بيش از دو مرجع و به‌شكل پيوسته و پشت‌سرهم به‌ترتيب عددي يكجا استفاده کنید، بايد شماره مرجع كوچكتر با خط تيره به مرجع با شماره بزرگتر و بدون فاصله متصل شوند.
  • مرجع های جدول‌ها و شکل‌ها باید همان شماره ای را داشته باشند که مرجع بار اول در متن گرفته است.
قالب‌بندی فهرست مراجع

در صورتي كه مرجع مورد استناد مقاله باشد، از الگوي زير پيروي كنید:
نام خانوادگي نويسنده اول را كه با حرف بزرگ شروع شده و بعد از یک فاصله، حرف اول نام كوچك نويسنده را به صورت حرف بزرگ قرار دهید، در صورتي كه اثر ارسالی تنها داراي يك نويسنده باشد، پس از حرف اول نام كوچك، نقطه بگذارید وگرنه ويرگول گذاشته و پس از يك فاصله، همين الگو را براي نويسنده دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم به كار ببرید. در صورتي كه تعداد پدیدآور(ان) كمتر يا برابر با شش نويسنده باشد، پس از حرف اول نام كوچك آخرين نويسنده نقطه بگذارید. در صورتي كه تعداد پدیدآور(ان) بيش از شش نويسنده باشد، تا نويسنده ششم از همین الگو پيروي کنید ولي پس از نويسنده ششم، علامت ويرگول گذاشته و پس از يك فاصله از عبارت et al استفاده کنید و پس از آن بلافاصله نقطه به کار ببرید. بعد از يك فاصله عنوان اثر ارسالی را نوشته و پس از عنوان اثر ارسالی نقطه بگذارید مگر اينكه در انتهاي عنوان اثر ارسالی از علامت نگارشي ديگري مانند علامت سوال استفاده شود. بعد از نقطه مربوط به عنوان اثر ارسالی، يك فاصله قرار داده و عنوان مجله را به صورت ایتالیک ذكر کنید. بعد از نام مجله، يك فاصله داده و بعد سال انتشار را بنویسید. سپس بلافاصله نقطه ويرگول گذاشته و شماره جلد (Volume) مجله و در داخل پرانتز شماره(Issue) مجله را بیاورید. بعد از دو نقطه شماره صفحه اول اثر ارسالی و با يك خط تيره شماره صفحه پاياني اثر ارسالی را ذكر کنید و در انتهای مرجع نقطه قرار دهید. براي مثال:
 
Alizadeh M, Mohammadi F, Afshar N, Salimi-Asl M, Amanollahi AR, Masoomi R, et al. Successful publication in Journal of Tabriz University of Medical Sciences. Emerg Med J 2012;43:67-69.
  • درصورت در دسترس بودن شناسه‌گر اشیاء دیجیتال (DOI) برای مرجع، آن را در انتها اضافه کنید.
  • در صورتي كه مجله داراي عنوان اختصاري در پابمد باشد، به جاي عنوان كامل از عنوان اختصاري استفاده کنید، و در غير اين صورت، عنوان كامل مجله را ذكر کنید.
  • اگر مرجع مورد استناد كتاب باشد، در مورد پدیدآور(ان) و عنوان كتاب از الگوي مقاله پيروي کنید و در مورد بقيه اجزا در صورتي كه كتاب توسط پدیدآور(ان) تدوين شده باشد، بعد از عنوان کتاب، شماره ويرايش (براي ويرايش اول نيازي به ذكر ويرايش نيست)، و بعد از گذاشتن نقطه، نام شهر، سپس دو نقطه و نام ناشر و بعد نقطه‌ویرگول و سال انتشار و در نهایت نقطه قرار دهید. براي مثال:
Yaghoubi AR, Zamanzadeh V. Health system management in Iran. 3rd ed. Tabriz: Akhtar;2012.
  • در استناددهی به منابع الکترونیکی باید از شیوه استناددهی به این گروه از منابع مطابق راهنمای نویسندگان مجله پیروی کنید. در ذکر تاریخ های Cited, Update دقت کنید.
  • بهتر است از نرم افزارEndNote برای مرتب کردن استنادها در آخر دست‌نوشته مطابق شیوه استنادنویسی پیشنهادی مجله استفاده کنید.
  • پرونده استایل EndNote را اینجا دریافت نمایید.
  • از متون پیونددار (عبارات لینک دار) تولید شده توسط EndNote و برنامه های مشابه استفاده نکنید. برای حذف کدهای EndNote از دکمه یک کلیک که توسط EndNote ارائه شده است، قبل از ذخیره پرونده ارسالی خود استفاده کنید.
  • برای سایر انواع منابع لطفا به راهنمای ICMJE مراجعه فرمایید
https://www.nlm.nih.gov/bsd/uniform_requirements.html.
توضیحات تکمیلی
  • ترتیب نام و نام خانوادگی نویسندگان در استناددهی بسیار حائز اهمیت است بنابراین ترتیب اسامی نویسندگان در مراجع باید مطابق با ترتیب آنها در منبع اصلی باشد.
  • در نگارش عنوان مقالات، کتاب و ... دقت کنید که نباید تغییری در ساختار عنوان مدرک اصلی ایجاد کنید هر چند عنوان اصلی مدرک دارای غلط املایی و یا عدم برگردان تاریخ شمسی به میلادی باشد. باید عینا هر آنچه نوشته شده را در استناددهی مورد استفاده قرار دهید.
  • در صورتی که اقدام به کپی مرجع از صفحات اینترنتی (HTML) کرده باشید، باید پس از کپی برداری متن را به حالت text ساده در فایل ورد وارد کنید تا به این صورت کدهای پشت پرده متن حذف شوند.
  • در منابعی که به زبان دیگری غیر از زبان انگلیسی هستند باید زبان متن اصلی مدرک را در پایان اطلاعات کتابشناختی مرجع ذکر کنید. آوانویسی نام و نام خانوادگی نویسندگان کتاب، اثر ارسالی، پایان نامه و سایر منابع باید عینا مطابق با آوانویسی و حروفی باشد که در مدرک مورد نظر منتشر شده است. به هیچ عنوان نباید پدیدآور(ان) اقدام به ترجمه و آوانویسی نمایند. همچنین عنوان کتاب، اثر ارسالی، پایان نامه و ... باید عینا مطابق با عنوان انگلیسی مدرک منتشر شده باشد. مثلا در مجلات فارسی علاوه بر عنوان فارسی اثر ارسالی، عنوان انگلیسی آن در متن اثر ارسالی یا در وب سایت مجله ذکر می گردد. یا در مورد کتاب، عنوان انگلیسی در پشت جلد کتاب ذکر می گردد. نویسندگان موظفند در استناددهی از این عناوین استفاده نمایند و به هیچ عنوان اقدام به ترجمه عنوان مرجع ننمایند.
آماده‌سازی معادلات و فرمول‌ها

اگر دست‌نوشته حاوی معادله و فرمول باشد، لطفا دستورالعمل‌های زیر را مد نظر قرار دهید.
  • معادلات و فرمول‌ها را به‌کمک ابزار Equation در برنامه Microsoft Word یا با استفاده از برنامه MathType در دست‌نوشته وارد کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که معادلات و فرمول‌ها قابل ویرایش باشد؛ تصاویر و اشیای گرافیکی به‌عنوان فرمول قابل قبول نیست.
  • در صورتي که فرمول‏ها در محيط Word نسخه 2007 تهيه شود، پرونده ارسالي بايد با پسوند docx.*ذخيره شود تا از تبديل شدن فرمول‏ها به عکس جلوگيري شود.
  • در صورتی که اثر ارسالی حاوی تعداد زیادی معادله و فرمول طولانی باشد، باید به‌ترتیب عددی صعودی شماره‌گذاری و در استنادات بعدی در درون متن دست‌نوشته به آن ارجاع شود؛ برای مثال، معادله 1، معادله 2 و 3، فرمول ۱-۳.
  • اگر از ابزار ویرایش معادلات برنامه Microsoft Word استفاده کنید و ساختار معادلات در طی قالب‌بندی و صفحه‌بندی غیرقابل‌استفاده شود، ویراستار بخش تولید ممکن است پس از پذیرش اثر ارسالی از شما بخواهد تا معادلات را با استفاده از MathType دوباره وارد نمایید.
آماده‌سازی شکل‌ها، تصاویر و نمودارها

اگر دست‌نوشته حاوی شکل، تصویر یا نمودار باشد، لطفاً دستورالعمل‌های زیر را مد نظر قرار دهید.
  • در کل اثر ارسالی بایستی به تمامی تصاویر، نمودارها و گراف‌ها با عنوان واحد «شکل» ارجاع شود؛ یعنی در کل دست‌نوشته از عبارت «شکل» استفاده کنید، نه عباراتی نظیر «تصویر»، «نمودار»، «گراف» و غیره.
  • به شکل‌ها در متن دست‌نوشته به‌ترتيب شماره‌های صعودي ارجاع نمایید. نام اولين شكل به صورت «شکل 1» در داخل متن اثر ارسالی ذكر می شود، اولا اين شكل بايد بعد از اشاره به نام آن در داخل متن اثر ارسالی قرار داده شود و همچنين، شکل 2، 3، 4 و ... به ترتيب در داخل متن ذكر شود و پس از ذكر هر كدام، شكل مربوطه در داخل اثر ارسالی قرار داده شود.
  • شکل‌ها بایستی به‌صورت جداگانه و مجزا از دست‌نوشته ارسال شود؛ لذا شکل‌ها را در داخل متن دست‌نوشته وارد نکنید.
  • هنگام ارسال اثر در سامانه از شما خواسته می‌شود تعداد کل شكل‌هایی را که در متن دست‌نوشته به آنها ارجاع کرده‌اید وارد کنید و به‌همان تعداد پرونده تصویری به همراه توضیح زیر شکل (Caption) بارگزاری نمایید. در این مرحله بار دیگر بررسی کنید که در متن دست‌نوشته، به‌ترتیب شماره‌های صعودی به شکل‌ها ارجاع شده باشد، و به‌همان تعداد شکل با موفقیت بارگذاری شود.
  • در مرحله پایانی فرآیند ارسال اثر، شکل‌ها و توضیحات مربوطه به‌صورت خودکار به تأییدیه اثر ارسالی (PDF Proof) اضافه می‌گردد.
  • داده‌های اصلی که اشکال از آن‌ها تهیه شده باید دردسترس باشد، چون ممکن است سردبیر مجله بخواهد آن‌ها را ببیند. به‌عبارت دیگر، در صورتي كه اثر ارسالی حاوی نموداري باشد كه در يك نرم‌افزار دیگر مانند Excel يا SPSS ترسيم شده، در صورت درخواست مجله بایستی فايل مربوط به آن نرم‌افزار را در اختیار مجله قرار دهید.
  • نمودارهاي ترسیم‌شده بايد قابل ویرایش باشد.
  • تصاوير اسكن‌شده به‌عنوان نمودار قابل قبول نیست.
  • نمودارها را تا حد امكان ساده، دوبعدي و بدون پس‌زمینه رسم کنید.
  • شکل‌هایی که دارای چند پانل هستند (با بخش‌های نامگذاری‌شده با حروف a,b,c,..) را باید با هم ترکیب کرده و به صورت یک شکل ارسال کنید.
  • عکس باید در یک لایه باشد. ایجاد باکس بر روی عکس و اضافه نمودن برخی توضیحات مانند نگارش حروف a, b و غیره که مربوط به عکس می باشد قابل قبول نیست و باید تمامی موارد را برروی فایل عکس اعمال کنید.
  • در صورت لزوم برای نشانه‌گذاری روی شکل‌ها با حروف از اندازه قلم مناسب با رعایت خوانایی نسبت به ابعاد شکل استفاده کنید. به‌همین منظور، استفاده از قلم‌های بدون دندانه (نظیر قلم ترافیک و Arial) ارجحیت دارد.
  • برای نشانه‌گذاری شکل‌ها با حروف لاتین (برای مثال نام‌گذاری محورهای نمودار) از حروف لاتین کوچک استفاده کنید. فقط اولین حرف در عباراتی که با حروف لاتین آمده با حرف بزرگ نوشته می‌شود. در انتهای عبارات متنی روی شکل نقطه نگذارید.
  • اگر تصاویر افراد یا بیماران را استفاده می کنید، نباید قابل‌شناسایی باشند و محرمانگی (Patient's privacy) در تصاوير مربوطه لحاظ شود و چهره بيمار نبايد مشخص و قابل تشخيص باشد. اطمینان حاصل کنید که هرگونه جزئیات قابل‌شناسایی درباره بیمار/بیمارستان حذف و یا تیره شده باشد (برای مثال در تصاویر رادیوگرافی، اسکن ام آر آی، غیره).
  • ویرایش و روتوش تصاویر در آثار ارسالی مجاز نیست. دستکاری به هر نحوی، از جمله با به‌کار بردن امکانات موجود در نرم‌افزارهای ویرایش تصاویر (نظیر امکانات Cloning و Stamp در نرم‌افزار Adobe Photoshop یا سایر امکانات در نرم‌افزارهای مشابه) اسناد تصویری را مخدوش و بی‌ارزش می‌کند که در صورت بروز، پدیدآور(ان) اثر ارسالی مسئول شناخته می‌شوند و مشمول جرایمی می‌گردند. برای اطلاعات بیشتر به سیاست دبیری مجلات علمی انتشارات دانشگاه علوم پزشکی تبریز رجوع کنید.
  • به‌‌منظور امکان انتشار شکل‌ها به‌صورت نشر با دسترسی باز،
a. پدیدآور(ان) باید در صورت تمایل به استفاده از تصاویری که قبلاً در ژورنال‌های غیر دسترسی باز (شامل حق کپی‌رایت) منتشر شده، مجوز بازنشر آن را در اثر خود از صاحبان حقوق نشر آن تصاویر اخذ کند.
b. اشکال و تصاویری که از صفحات وب (اینترنت) دریافت شده‌اند را نباید مورد استفاده قرار دهید؛ مگر اینکه حق بازنشر آن را به‌صورت نشر با دسترسی باز را در اختیار داشته باشید.
منبع اصلی و مجوز را در توضیحات شکل قرار دهید و همچنین استناد به آن در فهرست منابع قرار گیرد.
 
قالب و کیفیت تصاویر (فرمت و رزولوشن فایل)

تمامی تصاویر ارسالی باید از کیفیت بالا برخوردار باشد؛ به این ترتیب، کیفیت آن‌ها باید 300 dpi برای تصاویر رنگی، 600 dpi برای تصاویر سیاه و سفید و 1200 dpi برای line art باشد. انواع پرونده‌ها و قالب‌هایی که به‌عنوان شکل در اثر ارسالی مورد قبول است عبارت است از:

برای حصول اطمینان از این‌که شکل‌های مد نظر برای انتشار در اثر بالاترین کیفیت را داشته باشد، موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

  • EPS: مناسب برای نمودارها و یا تصاویر.
  • PDF: مناسب برای نمودارها و یا تصاویر.
  • Microsoft Word: مناسب برای نمودارها و تصاویر؛ پرونده ارسالی باید در یک صفحه و اندازه صفحه به‌اندازه شکل تنظیم شده باشد.
  • Microsoft PowerPoint: مناسب برای نمودارها و یا تصاویر؛ پرونده ارسالی باید در یک اسلاید و اندازه اسلاید به‌اندازه شکل تنظیم شده باشد.
  • TIFF: مناسب برای تصاویر.
  • JPEG: مناسب برای تصاویر عکاسی (فوتوگرافی) اما برای تصاویر گرافیکی ترجیحی نیست.
  • هنگام ارسال گراف‌ها، نمودارها یا هر نوع تصویر، از هر نرم‌افزاری که استفاده می‌کنید، قالب EPS یا PDF نسبت به TIFF ارجحیت دارد. در صورت امکان ترجیحاً از PDF استفاده نمایید، زیرا نسبت به فایل‌های EPS فشرده‌تر هستند.
  • لطفا به خاطر داشته باشید که قالب‌های JPEG, PNG,TIFF و BMP از داده‌های برداری پشتیبانی نمی‌کند. متعاقباً، ذخیره دوباره چنین فایل‌هایی با قالب PDF یا EPS باعث تولید داده‌های برداری نخواهد شد. لطفاً فایل اصلی PDF یا EPS را مستقیماً از داده‌ها تهیه کنید.
  • گراف‌ها، نمودارها یا تصاویری را که در Microsoft Word یا PowerPoint ایجاد شده می‌توانید به‌‌عنوان شکل ارسال نمایید. فایل ارسال‌شده تنها می‌تواند حاوی یک صفحه یا یک اسلاید باشد که ابعاد صفحه یا اسلاید به ابعاد شکل مورد نظر تنظیم می‌گردد و قسمت‌های خالی اضافی در اطراف شکل وجود ندارد.
  • تصاویر فوتوگرافی (عکس‌ها)، اسلایدهای بافت‌شناسی (لام‌های هیستولوژی)، نگاره‌های رادیوگرافی‌ و غیره را در قالب TIFF یا JPEG با کیفیت بالا (High quality) ارسال کنید.
  • برای درج حروف (لیبل)، پیکان (فلش) یا سایر علائم بر روی عکس‌ها، لام‌های هیستولوژی، تصاویر رادیوگرافی‌ و غیره نباید از نرم‌افزار Microsoft Word یا PowerPoint استفاده کنید؛ زیرا باعث کاهش کیفیت شکل می‌گردد. برای این‌کار، از نرم‌افزارهای ویژه ویرایش تصاویر مانندAdobe Photoshop جهت درج موارد مذکور و ایجاد فایل‌های JPEG با TIFF با کیفیت بالا استفاده نمایید.
  • پرونده‌های با قالب TIFF را با فشرده‌سازیLZW compression ذخیره کنید تا از کیفیت فایل کاسته نشود. این نوع فشرده‌سازی باعث می‌گردد بدون هیچ‌گونه افت در کیفیت تصویر، حجم پرونده و زمان بارگذاری آن در حین ارسال کمتر گردد.
  • فایل‌های JPEG را با بالاترین کیفیت ذخیره کنید.
آماده‌سازی جدول‌ها

اگر اثر ارسالی حاوی داده‌های جدولی است، لطفاً نکات زیر را مد نظر قرار دهید.
  • داده‌های جدولی بایستی در جدولی که با استفاده از ابزار جدول در محیط نرم‌افزار واژه‌پرداز Microsoft Office Word رسم شده وارد شود. جداول رسم‌شده با استفاده از Microsoft Office Excel یا SPSS یا سایر نرم‌افزارهایی که تصاویر غیرقابل ‌ویرایش به‌شکل جدول ایجاد می‌کند، قابل‌ قبول نیست.
  • جدول‌ها باید سلولی (خانه‌خانه) بوده و با سطرها و ستون‌های واقعی رسم شود. برای ایجاد سطر و ستون از enter و tab و space (فاصله) استفاده نکنید.
  • جدول‌ها را به‌صورت عمودی و قائم در صفحه رسم کنید.
  • جدول‌ها را به‌صورت ساده، بدون رنگ، سایه، یا پشت‌زمینه گرافیکی رسم کنید.
  • تمامی ستون‌ها‌ی جداول باید سرعنوان دقیقی داشته باشد که داده‌های موجود در هر ستون را توصیف ‌کند.
  • لطفا اطمینان حاصل نمایید که جهت جدول از راست به چپ تنظیم شده باشد. جدول‌هایی که جهت آنها، به‌طور برعکس، از چپ به راست تنظیم شده باشد قابل‌قبول نیست و باید مجدداً از نو کشیده شود. ویژگی راست‌به‌چپ یا چپ‌به‌راست در نرم‌افزار واژه‌پرداز Microsoft Office Word قابل تنظیم است.
  • جدول‌های چندبخشی با تعداد متفاوتی ستون یا پانویس قابل قبول نیست و بایستی به‌صورت جدول‌های جداگانه تنظیم و ارسال شود.
  • نمادها و اختصارات را باید بلافاصله در زیر جدول به همراه توصیف مختصری ارائه کنید.
  • توضيحات اضافي مربوط به موارد داخل جدول را، پس از نشانه‌گذاري در داخل جدول، در زير جدول ذكر کنید.
  • برای مشخص نمودن داده‌های جدولی یا ارجاع به جداول، عبارت واحد «جدول» را به کار ببرید. همچنین پس از لیبل حتما از نقطه برای جدا کردن عنوان جدول از لیبل استفاده کنید نه از دو نقطه یا علائم دیگر. قبل از هر جدول در دست‌نوشته، یک عنوان موجز و مختصر و در عین حال دقیق (در بالای جدول) درج کنید که این عنوان پس از ذكر شماره جدول، نگارش شود.
  • جدول‌ها را در داخل متن اصلی اثر ارسالی به ترتیب شماره‌های صعودی مورد استناد قرار دهید؛ برای مثال، جدول 1 یا جدول 2 و 3 یا جدول ۱-۴.
  • اگر جدول و یا داده‌های مندرج در آن قبلاً منتشر شده است، مشخصات کامل منبع اصلی را هم در پانویس جدول و هم در فهرست منابع و استنادات (استنادها) درج کنید.
  • مجموعه داده‌های بزرگ یا جداول عریض‌تر از صفحه A4 یا Letter landscape به‌صورت محتواهای تکمیلی همراه اثر ارسالی قابل انتشار است. برای اطلاع از قالب مناسب برای ارسال داده‌های بزرگ یا جداول عریض به آماده‌سازی محتواهای تکمیلی رجوع کنید.
آماده‌سازی محتواهای تکمیلی

در حین آماده‌سازی و ارسال محتوای تکمیلی همراه اثر، لطفاً نکات زیر را مد نظر داشته باشید:
  • مجموعه داده‌ها، جدول‌های بزرگ، ویدیوها یا اطلاعات دیگر را می‌توانید به عنوان محتواهای تکمیلی ارسال نمایید. نتایجی که در متن دست‌نوشته به‌صورت «داده‌ها نشان داده نشده» مشخص شده را نیز می‌توانید به‌صورت محتواهای تکمیلی ارسال کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که پرونده‌های تکمیلی دربرگیرنده هیچ‌گونه جزئیات فردی مشارکت‌کنندگان در مطالعه نباشد.
  • محتواهای تکمیلی را در قالب(Excel Spreadsheet (XLS یا (Comma Separated Values (CSV یا سایر قالب‌های استاندارد و متداول ارسال کنید.
  • به محتواهای تکمیلی در متن دست‌نوشته به‌ترتیب عددی صعودی ارجاع نمایید؛ برای مثال، محتوای تکمیلی 1 یا محتوای تکمیلی 2 و 3.
  • هر محتوای تکمیلی بایستی به‌‌صورت جداگانه به‌همراه یک عنوان کوتاه برای هر محتوا ارسال شود.
  • لطفاً به خاطر داشته باشید که محتواهای تکمیلی در زمان تولید و انتشار اثر ارسالی از نظر قالب‌بندی یا سبک، ویرایش یا اصلاح نمی‌شود. برای راهنمایی بیشتر در مورد چگونگی ارائه انواع خاص داده یا اطلاعات، لطفا با دفتر تحریریه مجله تماس بگیرید.
  • مواردی مانند گواهی ویراستاری زبانی یا فرم‌های رضایت بیمار که برای ارزیابی در دفتر تحریریه و نه برای انتشار کاربرد دارد، ذیل محتواهای تکمیلی ارسال نکنید. این موارد را فقط پس از درخواست سردبیر، بایستی با ذکر شناسه اثر ارسالی به نشانی ایمیل مجله بفرستید.